دانش، در مورد کتاب دانایی نوآوری و توسعه دانایی محور: نگاهی بـه نقش سازمان های پژوهش و فناوری

کتاب دانش، نوآوری و توسعه دانایی محور بر اساس مطالعات درون زمـینـه‌ی اهمـیت و نقش دانش و فناوری و با دو هدف مرتبط بـه هم تدوین شده است، یکی نشان اهمـیت دانش درون توسعه و چگونگی ارتباط آنـها با یکدیگر و به خصوص نقش دولت درون این رابطه کـه این مباحث درون عنوان« توسعه دانش محور»، یـا « توسعه‌ی مبتنی بر دانایی»، بـه خوبی منعمـی‌شوند، هدف دوم بررسی نظری و نمونـه‌هایی از سازمان‌های تحقیق و فناوری بـه عنوان یکی از ساختارهای نو و در عین حال، کلیدی درون توسعه‌ی دانش محور است.

 نویسنده: مظاهر ضیـایی

 انتشارات: در مورد کتاب دانایی وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشکده مـهندسی

فهرست مطالب

فصل اول) « چالش‌های توسعه و نقش دانش و فناوری »

به بررسی مواردی مانند: ابعاد چالش‌های رو درون روی توسعه؛ خصوصیـات دانش، کلید درک چالش‌های توسعه؛ و دولت، توسعه و توسعه‌ی دانش پرداخته است.

فصل دوم) « دانش و جامعه، نگاه تاریخی »

به بررسی مواردی مانند: دانش و فناوری، مبنای تقسیم‌بندی عصرهای تاریخی جوامع بشری؛ عصرهای تاریخی که تا عصر اطلاعات؛ عصر اطلاعات و تکامل تاریخی روش‌های انتقال اطلاعات پرداخته است.

فصل سوم) « دانش و فناوری درون نظریـه‌های سنتی اقتصاد »

به بررسی مواردی مانند: دانش و فناوری درون نظریـه‌های اقتصاددانان کلاسیک؛ دانش و فناوری درون نظریـه‌ی نئو کلاسیک‌ها؛ دانش وفناوری درون سایر مکاتب اقتصادی پردخته است.

فصل چهارم) « دانش درون نظریـه‌های جدید اقتصاد و مدیریت»

به بررسی مطالبی مانند: دانش درون نظریـه‌ی نـهادگرایی جدید؛ نظریـه‌ی اقتصادی تکاملی نوین؛ دانش درون نظریـه‌ی اقتصاد تکاملی نوین؛ دانش و نظریـه‌های جدید بنگاه و دانش درون نظریـه‌های جدید مدیریت پرداخته است.

فصل پنجم) « فناوری و نوآوری درون بنگاه‌ها، الگوها و روندهای جدید»

به بررسی مطالبی مانند: حیطه‌ی نوآوری بنگاه؛ رابطه‌ی فناوری، علم و توسعه؛ الگوهای توسعه‌ی نوآوری؛ تحول درون شیوه‌ی تولید دانش؛ الگوهای جدید تولید دانش و تنوع ساختارها و مؤسسات تولید کننده‌ی دانش پرداخته است.

فصل ششم) « نظام ملی نوآوری، نگاهی نو بـه سازوکار توسعه»

به بررسی مطالبی مانند: نظام ملی نوآوری، پاسخ بـه انتظارات و سؤال‌های جدید؛ نظام ملی نوآوری تلفیق چند نظریـه؛ دیدگاه‌های کلی درون مورد نظام ملی نوآوری؛ عملکرد اقتصادی نظام ملی نوآوری و تشریح عناصر و پیوندها درون یک الگوی نظام ملی نوآوری پرداخته است.

فصل هفتم) « سیـاست‌گذاری پژوهش، فناوری و نوآوری»

به بررسی مطالبی مانند: نقش دولت درون وضع و اجرای قوانین مؤثر، مفهوم و تاریخچه‌ی سیـاست‌گذاری پژوهش، فناوری و نوآوری؛ سیـاست‌های سرمایـه‌گذاری درون پژوهش و فناوری؛ سیـاست‌های ساماندهی و اداره‌ی نظام ملی نوآوری و ارزیـابی سیـاست‌گذاری نوآوری پرداخته است.

فصل هشتم) « سازمان‌های پژوهش و فناوری(RTO) و نقش آنـها درون توسعه‌ی دانایی محور»

به بررسی مطالبی مانند: سازمان‌های پژوهش و فناوری چیستند؟ و چه کار مـی‌کنند؛ مبانی نظری ایجاد سازمان‌های پژوهش و فناوری و تشکیل سازمان‌های پژوهش و فناوری و برون‌سپاری پرداخته است.

فصل نـهم) « سازمان فران‌ هاغر گسل شافت(FHG) از آلمان»

به بررسی مطالبی مانند: تاریخچه‌ی فران هافر، ساختار حقوقی فران هافر، نوع و زمـینـه‌های فعالیت فران هافر پرداخته است.

فصل دهم) « مرکز تحقیقات فنی فنلاند(VTT»

به بررسی مطالبی مانند: نظام پژوهش و نوآوری فنلاند؛ تاریخچه‌ی VTT؛ نو ع و زمـینـه فعالیت و اطلاعات مالی و کارکنان VTT پرداخته است.

فصل یـازدهم) « مؤسسه باتل(BMI) از آمریکا»

به بررسی مطالبی مانندتاریخچه‌ی MBI؛ نوع و زمـینـه‌های فعالیت‌های MBI؛ مدیریت و عملکردMBI پرداخته است.

فصل دوازدهم) «مؤسسه پژوهش‌های فناوری صنعتی(ITRI) تایوان»

به بررسی مطالبی مانند: تاریخچه و مراحل تکامل ITRI، شیوه کار و ساختار سازمانی ITRI و عملکرد ITRI پرداخته است.

. در مورد کتاب دانایی . در مورد کتاب دانایی




[کتاب دانش، نوآوری و توسعه دانایی محور - Shiftit.ir در مورد کتاب دانایی]

نویسنده و منبع: مهشید جهانی | تاریخ انتشار: Tue, 12 Jun 2018 12:36:00 +0000